Onboard weighing

Onboard weighing er også kjent som chassisveiing eller ombordveiing. De innebygde veiesystemene fra Outset lar deg enkelt veie kjøretøyet og last uten at du må bruke en ekstern vekt. Outset T1 lar deg også overvåke dekktrykk og temperatur på dekkene.

Last opp raskere og utnytt kapasiteten på vogntoget, lastebilen, hjullasteren eller dumperen. Unngå samtidig skader på kjøretøyet, farlig overlast og bøter. Onboard weighing bruker fjæringssystemet i kjøretøyet for å veie totalvekt og last.

Italienske Outset var en av de første selskapene i Europa som introduserte veiing ombord i ulike kjøretøy. Denne typen veiing er også kjent som onboard weighing, chassisveiing og innebygd veiesystem. Siden slutten av 1990-tallet har de utviklet avanserte, men lettbetjente instrumenter som optimaliserer lastingen innen varetransport, anleggsbransjen, bergverk, avfallshåndtering, landbruk, havner og skogbruk. Samtlige løsningene er utviklet i samarbeid med kundene ute i feltet.

For vogntog, semitrailere, lastebiler, hjullastere etc


LANX NEXT
– er helt trådløs og gir nettovekt og bruttovekt på kjøretøyet i sanntid direkte på din Android- eller iOS-enhet. Forutsetter luftfjæring.

LANX WL – kontrollenheten for systemet monteres i førerhuset. Systemet gir sanntidsinfo om nettovekt, bruttovekt, akselvekt på henger og trekkvogn. Det er også mulighet for å stille inn alarm for overlast. Forutsetter luftfjæring.

LANX 2.0 – har samme egenskapene som LANX WL, men er enda mer nøyaktig. Dette systemet kan også brukes på mekanisk demping og blandet demping, ikke bare luftfjæring.

T1 Truck – er en helt nytt konspet for veiing ombord i kombinasjon med overvåkning av dekktrykk og temperatur. Sensorene som systemet benytter kan brukes på både luftfjæring, hydraulisk og mekanisk fjæring/bladfjærer. Alle data er lett tilgjengelige på en egen Android-enhet i førerhuset.

E.T. – er et enkelt og prisgunstig system for veiing ombord i hjullastere, dumpere og trucker.

Vision Evolution – er et svært moderne og brukervennlig innebygd veiesystem for hjullastere, dumpere, trukcer og gravemaskiner. Det er enkelt å montere og har en mengde ulike funksjoner, deriblant dataoverføring.

Bilvekt eller Onboard Weighing?

Vanlig bilvekt

En bilvekt, som i prinsippet er en stor plattformvekt, er en fastmontert vekt plassert på et bestemt sted, ofte tilknyttet et anlegg med behov for veiing av kjøretøyer som besøker anlegget.

En slik bilvekt, bilbrovekt eller veiebro kan enten være nedfelt i flukt med bakkenivå i området, eller den kan ligge direkte på bakkenivå med oppkjøringsramper av og på vekten. En vekt av denne typen er ofte justergodkjent og lovlig ved kjøp og salg.

Ofte er det en programvare tilknyttet en slik vekt, som registrerer trafikk og vekt inn og ut. Programvaren benyttes også gjerne til fakturering, styring av bom, trafikklys, kamera og gir en automatisk registreringsmulighet til faste brukere via en førerterminal. Den kan også betjenes av en person som tar seg av betaling og papirarbeid ved besøk – et typisk eksempel er avfallsanlegg.

Onboard Weighing

Onboard Weighing eller veiing i bil, er en vekt som er påmontert ett bestemt kjøretøy og gjelder bare for dette kjøretøyet. Dette er en enklere montasje og installasjon, men gir i praksis de samme opplysningene som en bilvekt, bare direkte til sjåføren av dette kjøretøyet. Prinsippet med en slik vekt er at vi benytter egne veieceller på faste fjærer eller hydraulikktrykket der hvor det er luftfjæring eller hydraulisk fjæring for å beregne vekten til enhver tid. Normalt vil ikke en slik vekt ikke være justergodkjent (men kan leveres) og benyttes ofte for å forhindre overlast og gi deg vekten på hver enkelt aksling og summen av alle akslingene. Om ønskelig fås også utskrift av både tom bil, full bil og hver enkelt aksling. Dette kan benyttes som kvittering for levert last og dokumentasjon i forhold til overlast.

I tillegg kan et «on board»-system trådløst gi deg info om lufttrykk i samtlige hjul slik at du til enhver tid er oppmerksom på om det er ekstra slitasje på noen hjul eller for å ivareta sikkerheten. Et slikt system kan også kobles opp mot et dirigeringssystem slik at kjørekontoret hele tiden vet om du har ledig lastekapasitet eller ikke.

Prisforskjell

Det er relativ stor prisforskjell på de to variantene, mens en bilvekt med programvare ofte ligger i prisklasse 200 000 - 400 000 kr, vil en enkel onboard-installasjon i en bil med henger kunne ligge på mellom 30 000 - 40 000 kr pr bil.